Nogovitsin O.N. The Liberal Moral Community and the Ideal of Moral Perfection: The Figure of Christ in the Social Metaphysics of Kant. In: Byzantium, Europe, Russia: social practices and the interrelationship of spiritual traditions. Issue 4: Collection of Papers ... Nogovitsin O.N. The Liberal Moral Community and the Ideal of Moral Perfection: The Figure of Christ in the Social Metaphysics of Kant. In: Byzantium, Europe, Russia: social practices and the interrelationship of spiritual traditions. Issue 4: Collection of Papers / Ed. by O.N., Nogovitsin; SI FCTAS RAS. St. Petersburg: Publishing House of the Russian Christian Academy for the Humanities. P. 145-167. ISBN 978-5-907855-76-2DOI 10.31119/berst.2024.4.10Posted on site: 12.01.25Текст статьи на сайте СИ РАН - филиала ФНИСЦ РАН URL: https://socinst.ru/publications/socpractices2024/article10/ (дата обращения 12.01.2025)AbstractThe Kantian moral theory and its implications in the doctrines of law and religion mark the place of the transcendental upturn in philosophical thought, which resulted in addressing the human practice as a form of implementation of the historical process. On the grounds of his moral theory, Kant transformed the motives of the critique of religion and late feudal society by the Enlightenment having given it a theoretical justification. As by the logic of this justification, the proper form of being of any social union of people based on voluntary subordination to the principles of such union is a moral community, which has to be transformed into the form of the institutions of the universal moral religion. Their unification into a political community, in turn, should acquire the republican form of power coherent with the moral religion. In the basis of this model, however, an aporia lies, for the formation of the ethic commonality is not possible on the grounds of the legal principle of the sovereignty of the people as a legislator. The law of such a moral community can not directly stem from the will of the legislator, as the subordination to it, in this case, would not be a consequence of the free application of private will. It is because of this that the legislator of the moral commonality, or moral republic, can be reasoned only as God. This circumstance determines Kant’s interest in the figure of Christ, which denotes the sense of mediation between the divine legislation and the internal law of practical reason. Within the frames of the practical philosophy of Kant, Christ, being a personification of the concept of the “ideal of moral perfection” is thus a condition of reversal of the moral consciousness of an individual and the institutional provisions of his/her being as a member of the moral community of believers in the same God. In the presentation, the political-legal, religious-practical and aesthetical aspects of this idea are under consideration.Content (in russ)hide table of contentsshow table of contents СОДЕРЖАНИЕ РУССКАЯ МЫСЛЬ МЕЖДУ ВИЗАНТИЗМОМ И ЕВРОПЕЙСКОЙ ЦИВИЛИЗАЦИЕЙ Russell J. R. What is Truth? On Alexey Balabanov’s Film «The Brother–2» 9 Комаров А. С. Русские мыслители-консерваторы XIX–XX вв. о религиозной свободе 32 Медоваров М. В. Цели, стратегия и тактика внешней политики России на Балканах в представлении дипломата Ю. С. Карцова 49 Сухорукова О. А. Византизм и Российская цивилизация: к вопросу о наследовании Россией Византийской традиции 65 Бакунцев А. В. Открытые письма К. Д. Бальмонта и И. А. Бунина к Р. Роллану (1927–1928): причины появления в печати (источниковедческий аспект) 76 Фомин В. В. Исихазм как основа неопатристического синтеза 92 Борозенец Т. А. Традиционная православная антропология и гуманистический персонализм 102 Кириллов А. А. Сценарии конструирования византийского наследия 121 Ищенко Н. С. Образ Византии в учебнике Михаила Диунова «Краткий курс истории России. 862–1917» (2023) 131 ЕВРОПЕЙСКАЯ МЫСЛЬ ОТ НОВОГО ВРЕМЕНИ К МОДЕРНУ И ЕЕ РЕЦЕПЦИИ В РОССИИ Ноговицин О. Н. Либеральное моральное сообщество и идеал нравственного совершенства: фигура Христа в социальной метафизике И. Канта 145 Kuzin I. V., Makovetsky E. A. Irrational principles of the Moral Law (Highly desirable additions to the Kantian ethical system) 168 Евлампиев Ф. И. Идея динамического первоначала в философии И. Г. Фихте 177 Тимофеев А. И. Проблема научного анализа искусства в эстетике Гегеля 187 Иваненко А. А. Философия истории и историцизм 204 Муравьёв А. Н. Философское основание наук о духе и природе: прошлое, настоящее и будущее 215 Дмитров И. И. Гегель и история философии как наука в трудах мыслителей Советской России 223 Ляшко И. А. Древнерусская икона с диалектико-материалистической точки зрения М. А. Лифшица 235 ВИЗАНТИЯ В АНТИЧНОМ, ЗАПАДНОЕВРОПЕЙСКОМ И СЛАВЯНСКОМ КОНТЕКСТАХ Синицын А. А. Сократ, несущий факел Прометея (антиковед Э.Д. Фролов о титаническом повороте в истории общественной мысли, совершенном афинским философом) 249 Алымова Е. В., Караваева С. В. «Аристотель из вторых рук»: рецепции философии Аристотеля на Руси 277 Мочалова И. Н. Путь к Аристотелю: от «Утреннего света» к «Журналу Министерства народного просвещения» 286 Попов Д. С. Стоики-квиетисты, стоики-революционеры и общественно-политический дискурс России конца XIX века (по материалам отечественной периодики) 303 Пантелеев А. Д. Отступники от христианства в агиографической традиции (II–III вв.) 315 Миролюбов И. А. Император и город: Рим в правление династии Константина Великого 328 Щукин Т. А. Педагогический идеал Михаила Пселла и формирование культа Трех Святителей в Византии XI века 344 Ноговицин О. Н., Щукин Т. А. Рецепция учения о трех типах универсалий в поздневизантийской мысли: Михаил Пселл, Иоанн Итал, Никифор Влеммид 359 Карпов А. А. Основные аргументы Никифора Григоры в полемике со свт. Григорием Паламой, изложенные в «Ромейской истории» 375 Макаров Д. И. Черты интертекстуальности в антилатинском трактате Георгия Мосхамбара: к постановке проблемы 386 Сенина Т. А. «Зритель на празднике»: жизненный идеал Георгия Гемиста Плифона 395 Акишин С. Б. О некоторых мотивах эстетики Ареопагитик в романе У. Эко «Имя розы» 419